Flower Arranging ClassUnder den förra fliken började vi titta på vad som är viktigt att tänka på innan man tar det där enorma klivet ut i verkligheten med sin dröm om att öppna en egen blomsterbutik. Det vi konstaterade där är att det är väldigt viktigt att överväga alla aspekter av sin verksamhet innan man gör slag i saken, och att allting från läge och potentiellt klientel till utbud och sortiment kan bli avgörande för just din butiks fortsatta överlevnad.

Förutom att hitta det där drömläget, där rätt människor har möjlighet att på ett enkelt och smidigt sätt bli återkommande kunder – eller till och med stammisar, får vi hoppas! – så är det minst lika viktigt att du bestämmer dig för vilken profil din nya blomsterbutik ska ha. När man pratar om en profil kan man förstås mena många olika saker, men när vi diskuterar just blomsterbranschen och etablerandet av en återförsäljarverksamhet är de vanligast förekommande beröringspunkterna vilken typ av blommor och växter man specialiserar sig på, och vilken som är den primära målgruppen för försäljningen.

De här två faktorerna är förstås väldigt nära besläktade med läget, så den första frågan du måste ställa dig själv är om du vill välja målgrupp utifrån läge, eller om du föredrar att välja läge utifrån den tänkta målgruppen? Med andra ord: om du har en specifik idé för vilken typ av butik du vill driva, med ett speciellt sortiment och en unik inriktning, så är förmodligen det enda rimliga att välja läge utifrån var du bäst når den typ av människor som du tror kommer vara intresserade av din profil. Om du å andra sidan känner dig flexibel med din profil, och är beredd att anpassa den beroende på klientelet, så kan det vara en god idé att lägga energin på att först hitta den där perfekta lokalen!