Precis som i alla andra branscher finns det vissa saker som är väldigt viktiga att begrunda innan man bestämmer sig för att starta eget i blomsterbranschen. Om du bara rätt och slätt hugger en lokal och börjar köpa in blommor och växter kan vi nästan garantera att det inte kommer gå så bra som du förväntat dig. Det kräver faktiskt mycket mer planering och strategi än så för att lyckas i denna konkurrenskraftiga bransch.
Blommor må vara mer populärt än någonsin. Alla vill ha snittblommor på borden och alla vill ha krukväxter på balkongen eller terassen eller i trädgården. Men ökad efterfrågan betyder i det här fallet faktiskt också ökad tillgång. Det är tyvärr inte bara du som har tänkt ut denna geniala tanke, att starta din egen blomsterbutik. Faktum är att nya blomsterbutiker poppar upp runt om i storstäderna som maskrosor hela tiden, så av just den anledningen är det extra viktigt att hitta ett bra läge och framförallt att ha en tydlig profil på sin verksamhet. I denna flik och nästa kommer du av just den anledningen kunna läsa mer om dessa två oerhört viktiga faktorer att ta i beaktande innan du öppnar din egen blomsterbutik.
Location, location, location!
Det må vara en klyscha, men ingenting skulle kunna vara mer sant och relevant när man pratar om etablerandet av en ny verksamhet som återförsäljare i blomsterbranschen i detta nu. Som blomsterhandlare är man ofta oerhört beroende av sina stamkunder, så det är förstås viktigt att man förlägger sin verksamhet till en plats där det bor rätt typ av människor – och framförallt en plats där det överhuvudtaget bor tillräckligt många människor! Det finns förstås undantag, som flygplatser och tågcentraler, där det är de förbipasserande människorna som utgör den primära kundgruppen, men det tillhört trots allt ovanligheterna i den här branschen.